søndag 18. oktober 2009

Hageskåding

Jeg er så heldig å ha en hage med god utsikt, og det benyttes til skåding og trekktelling. Min hagekryssliste teller 131 arter og registrert siden 2005 da vi kjøpte huset på Andås, Flekkerøya. Reglene for hagekryss er enkle, jeg regner med alle fugler som er observert fra tomta på 1,2 mål. Arter som havsule er observert i det lille gløttet av hav som jeg kan se gjennom teleskop mot sør, mens krykkje er sett under storm fly i Vestergapet på innsiden av øya. Siste nye art observert fra hagen er jaktfalk for 3 uker siden

utsikt fra hagen tatt gjennom mobil

I dag hadde jeg ikke tid til noen tur, men fikk en liten time til observasjon i hagen fra kl 09 og noen spredte observasjoner i løpet av dagen. En ung vandrefalk fløy over kl 13. Fra morgenen av var det trekk av ringdue (100), rødvingetrost (67) og kaie (55) Kaie er sjelden på Flekkerøy, men flokker sees på trekk sent på høsten. Ellers kan nevnes skjærpiplerke og sanglerke som er fåtallige arter fra hagen, og en gransanger med "kyllinglyd"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010