fredag 22. april 2011

Årets første båttur-magisk stille hav

Onsdag 20 april var sjøen helt blikkstille fra morgen til kvelden. Det er sjelden kost ute i havgapet ved Flekkerøya. På kvelden fikk jeg tatt årets første båttur. Lyset var nesten magisk med sol gjennom et teppe av havdis. Turen gikk først fra Åshavn til Tjamsøya. På Tjamsøya fløy det opp en gråhegre. Inne på gressenga rastet det en grågås som fløy opp. Ellers var det steinskvett, heipiplerke, tornirisk inne på øya. Litt speiding utover havet gav 2 gravand som fløy mot øst. Da jeg skulle stige opp i båten igjen fløy det en flokk på 15 mørke småvadere rett over hodet mitt. Fjæreplytt. På tilbaketuren så jeg at det var god nok sikt til å ta en runde utom de ytterste skjærene utenfor Flekkerøya. Siste utpost mot havet. På Københavnskjær var det ytterligere 7 fjæreplytt. Mellom holmene 3 lomvi og 1 teist. 2 Gravand lå ved en annen holme, kanskje de samme som fløy forbi Tjamsøya ? Og polarmåka var på plass på hekkeholmen sin.

Prøvde å fange stemningen fra min HTC: mobilfoto




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010