mandag 14. juni 2010

Tur til Saltsjøen 4. juni 2010






View Larger Map

Fredag den 4. juni fikk jeg en tur til det de kaller saltsjøen. Det er en liten saltsjø med grunt rent vann som man kan flyte i på samme måte som i dødehavet. Bunnen er av vulkansk leire og holder 40-50 varmergrader. Det er som å gå på varmekabler. I nærheten ligger en større sjø som er mindre salt som heter Khadyn-Aksy. Vi kjørte bil over steppene inn i området, men det var egentlig ikke noe vei, bare julspor.

Før vi kom så langt langs hovedveien fulgte jeg med på svartglentene som satt på veistolpene. Plutselig satt det en mye større rovfugl med hvitt hode og skulder. En voksen båndhavørn. Det var en art jeg bare hadde drømt om å få. Ved bredden av saltsjøen hørte jeg en tranelignende lyd fra luft. Den var mer skurrende i klangen enn vanlig trane. Jeg kikket opp, men fikk aldri øye på den. Det er to arter som er aktuelle i området. Hvithodetrane og Jomfrutrane. Etter å ha hørt på lydopptak er jeg sikker på at det var en jomfrutrane. Ved saltsjøen kom det plutselig to rustender flyvende forbi. I den større sjøen var det mange ender langt ute, men de eneste jeg fikk bestemt var taffelender. I nord sang det en stripesanger og da vi badet i Khadyn-Aksy for å skylle av oss saltet fant jeg en tvebrynsanger som sang av full hals og viste seg flott fram. Overalt vart det gulerler. Trolig er det østgulerle av underarten angarensis. Jeg har noen bilder hvis noen har synspunker på det.

Blikkstille vanne ved Saltsjøen nær Khadyn-Aksa. Hester beitet ved bredden

Den salte sjøen var som dødehavet, lett å flyte i. Bunnen var varm pga vulkansk leier. Veldig behagelig

De østlige svartglentene stupe ned og fanget kyllingrester som vi kastet opp i lufta


Østgulerle ua angarensis ?

Artsliste Khadyn-Aksa 4.6.2010: rustand 2, taffeland 10+, jomfrutrane 1-2 hørt, sothøne 1, båndhavørn 1 ad, sibirmåke ua mongolicus, østsvartglente 20+, tårnfalk 2, tartarfalk 1 funnet død på bakken, hærfugl 3, sanglerke 50, fjellerke 10, maskeerle 1, østgulerle 100, tartarpiplerke 10, rubinstrupe 1, østsvartstrupe 1, steinskvett 10, stripesanger 1, tvebrynsanger 1, åkersanger 1, brunvarsler 2, ravn 1,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010