søndag 13. mars 2011

Årets første låvesvale.... og en rødstrupesanger

Etter en morgen med kraftig regn lettet det endelig og jeg gikk ut for å kikke litt fra terrassen. I teleskopet fikk jeg øye på en trekkende svale, årets første låvesvale! Men jeg er ikke i Norge, har tatt turen til Malta sammen med min far for å lade batteriene en uke. Fra hotellterassen så jeg litt senere en seiler som forsvant for meg. Var det en tårnseiler ? Like etter så jeg en flokk med fire seilere, og ved en kikk gjennom kikkerten viste det seg at det var 4 alpeseilere. Så kom dagen kryss for meg. I den lille busken på terassen så jeg plutselig en fugl som skilte seg ut fra de vanlige middelhavsspurvene. Satt kikkerten på den og der satt det en flott hann RØDSTRUPESANGER.

Fra hotellet ved Mellieha Bay var det bare noen hundre meter til naturreservatet Ghadira, Maltas største våtmark (selv om det ikke var så stort) Der var det flere nyankomne taksvaler, låvesvaler og noen tårnseilere. Ute i våtmarken var det dvergdykkere, krikkand og skjeand og et lite knippe vadere som, dvergsnipe skogsnipe, brushane, rødstilk og dverglo. I busker og kratt sang det cettisangere og cistussanger. En flott hann rødfalk jaktet i området. En fin start på Maltaoppholdet.

                                          Låvesvaler Ghadira

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010