tirsdag 15. mars 2011

Middelhavslire

En av de artene jeg har som "target bird" under oppholdet på Malta er Middelhavslire. De skal hekke i bra antall nord på øye, men problemet er at de bare kommer til land når det er mørkt. Jeg har sett litt etter de fra terrassen på hotellet uten resultat. I dag var det så disig og tåkete at jeg ikke gjorde noe forsøk på å prøve. Vi dro på en liten tur til nabobukta og byen St Pauls Bay. Det er her man mener at Paulus drev i land etter et forlis beskrevet i bibelen. Vi gikk litt utenfor byen lenger ut mot havet i et område som heter Bugibba. Tvers over bukta ligger St Pauls Island. Jeg scannet sjøen tilfeldigvis med håndkikkerten og der fikk jeg se en flokk med rasktflygende fugler, etterfulgt av glideflukt. De var kjappe i bevegelsene, annerledes en den andre lirearten som kan sees i farvannet, gulnebblire. Den hadde også kontrastrik mørk overside og lys underside og lang spiss stjert (forårsaket av at bena stikker ut bak halen) Så der var det overraskene 20 middelhavslire som tok en sving innover i bukta og ut igjen i tåkehavet. GØY.

Legger ved et bilde fra terrassen av den vanligste arten her nede, middelhavsspurv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010