onsdag 11. november 2009

Blaafink !!! Biltur Tenerife 10.november

Tirsdag hadde vi leid bil og kjoerte en god rundtur p[ Tenerife fra syd til nord og tilbake over vulkanomraadet ved Teide (3700 m over havet) Det hoeyeste punktet veien gikk var 2200 m.
Paa en "ikke-fugle-ferietur" tar man bare de observasjonene som byr seg.

I den spesielle byen Masca i de bratte fjellsidene i nordvest fikk jeg min aller foerste kanariirsk. Etterhvert skulle det vise seg at den var vanlig paa flere steder. Dagens foerste nye "lifer". Ellers viste det seg en flott Berberfalk paa samme sted. Den har jeg sett kun en gang tidligere.

Vi fortsatte videre paa nordsiden av oeya der jeg hadde silkehegre, flere kanariirsk og to vintererle som nok er av den kanariske underarten. Det var ikke store forventninger til aa se de to endemiske duene kanaridue og laurbaerdue, men vi skulle kjoere gjennom en laurbaerskog paa vei opp til Teide. Alle forventningene om disse duene forsvant i taaka. Hele skogen laa tjukk av taake og lett regn.

Men etter aa ha sett paa det golde vulkanomraadet paa Teide og paa vei ned i skogen med Kanarifuru fant jeg endelig en lenge etterlengtet art. Flere blaafink var aa se paa en rasteplass paa omtrent 1800 meters hoeyde. Dagens andre lifer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010