fredag 2. april 2010

New York dag 2 (31.mars 2010)

Det ble slutt på regnet og mulighetene for fugleskåding åpnet seg opp. I dag fikk jeg gått en tidlig morgentur i Chester, NY der vi bor. Senere på dagen kjørte vi gjennom New Jersey og inn til Manhatten der vi var flere timer på Museum for Natural History ("on night at the museum"). Gikk en rusletur i Central Park og dro ned til Grennwich Village og spiste middag.

Nye arter for meg i dag ble tobeltelo på jorde i Chester samt sangspurv. Rett innenfor grensen til New Jersey sirklet det 1 svartkondor (bestemt på lyst på vingespissene og kort hale) og 5 kalkunkondor. Også dette er nye arter. 

I Central Park landet en rødhalevåk i et tre på nært hold og i Chester fløy det forbi en Herodiashegre over huset der vi bor.

Utfordringen i USA er at alle lyder er nye. Hjemme bestemmer jeg veldig mange fugler på lyd.  Men jeg begynner så vidt å lære meg de vanligste som gråduskmeis, vandretrost, rødkardinal, blåskrike og sangspurv. 

                       Vandretrost utenfor det Naturhistoriske

                                     Central Park, idyll blant skyskrapere

                                            Rødhalevåk i Central Park


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010