torsdag 20. mai 2010

Rosenfink, ny Flekkerøyart

Onsdag 19.mai syklet jeg hjem fra jobben og hadde bare en knapp halvtime til å dusje og spise før jeg skulle ut på Nof's fuglesangtur til Egsområdet. Mens jeg står og skifter hører jeg den karakteristiske sangen til Rosenfink utenfor soveromsvinduet. Den holdt på et par minutter, men ble stille etter at naboen gikk forbi busken den sang fra. Dette blir Flekkerøyas fugleart nummer 213. Og også ny art for hagen/tomta hos meg.  Forøvrig sang det hele 4 bøksangere på fuglesangturen til Eg. Også årets første gråfluesnapper ble hørt.

En liten update den siste uka:

13.mai: årets første tårnseilere, 30 trakk mot nordvest, sandsvale og 1-2 gjøk

14.mai: årets første strandsnipe, 6 småspove og 2 gravand

15.mai: årets første hagesanger, islom, storlom og 4 smålom på trekk over sjøen. De første nyklekkede stokkandungene i Storetjønn.

16.mai: tornskate og svarthvit fluesnapper Bergemyra

17.mai: rugdetrekk over hagen (fluktspill)



1 kommentar:

  1. Hei Terje! Stilig med den Rosenfinken.Kan det tenkes å være passende hekkebiotop her ute på øya? Tror den liker å være i næørheten av vann/elv/bekk e.l. Leif

    SvarSlett

Besøkere siden 31.01.2010