mandag 27. september 2010

Isabellavarlsler !

The story..........

Søndag den 26. september 2010 visste jeg ville bli ganske hektisk med besøk i kirka (Filadelfia) familiemiddag og bursdag. Jeg sto derfor tidlig opp for å få ett par timer med fuglekikking fra morgenen av. Jeg bestemte meg for å prøve området utover Bergeneset, Grasåsen, Ugelen og Bergenesodden. Området har blitt ganske spennende da mye vegetasjon er ryddet for å gjøre området atraktivt for villsauene som er satt ut i området. Likevel er det ikke så ofte jeg går den veien da det er litt mer kronglete å gå stien utover enn å ta veien ut til Belteviga.

På lørdagen hadde jeg vært på samme sted og det så ut som det var bra med fugl, og derfor valgte jeg samme turen søndags morgen. Det hadde regnet på natten og det blåste opp til liten kuling fra nordøst. Jeg gikk helt ut mot fyret og prøvde en times trekktelling ved den ytterste kanonstillingen. Det var litt fink og piplerker i lufta. Dvergfalk og Vandrefalk ble sett sammen med en overflygende heilo. Da tiden kom for å gå hjemover hørt jeg noen lyder fra en flokk på 8 spurver som fløy over. Lappspurv, ny art for øya!. De landet like ved Ansteins fyr og jeg fikk sett de ganske godt. Veldig fornøyd med ny art for Flekkerøya begynte jeg på hjemturen.

Nesten tilbake til Ugelen ser jeg en en lys fugl i busken rett før sauegjerdet. Da jeg satt kikkerten på den kom den store skjelven. Klar rustrød hale og lys sandfarget rygg og med nebb som en varsler. Det må da være en rødhalevarsler ? Jeg tar opp "fugleappen" på iphonen og ser på bildene av unge tornskater. Nei dette må være en rødhalevarsler. Heldigvis har jeg kameraet med og fikk tatt noen heller dårlige bilder. Så forsvinner fuglen i 3-4 minutter. Hva nå ? Men heldigvis dukker den opp bare 5 meter fra meg og jeg får brukbare dokumentasjonsbilder med kompaktkameraet mitt. Prøver så å sende ut melding til bombevarsleren, men får feilmelding hver gang. Det virker ikke. Har ganske ny telefon og ikke lagret mange kontakter men får heldigvis varslet noen lokale fuglekikkere. Vurderer å avlyse alle familieavtalene denne søndagene men velger å la vær og drar hjem for å legge observasjonen ut på nettet på artsobservasjoner.

Senere på dagen får flere fuglekikkere sett varsleren godt og det blir tatt mange svært gode bilder. Heldigvis. Drakten viser underarten isabellinus av noen regnet som egen art Isabellavarsler. Den hekker i Mongolia og Vestre kina og har altså kommet ekstremt langveisfra til Bergenesodden på Flekkerøya. Uten tvil en av mine aller største fugleopplevelser.

Rødhalevarsler, ua isabellinus



Lappspurv, ny art for øya



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010