lørdag 26. desember 2009

Julelunsj og Grønlandsmåke

Vi feiret jul hos mine foreldre på Stovner. Det var snø i lufta og litt surt og jeg tenkte at det ikke hadde noen hensikt å gå ut for å lete opp noen fugler her. Først på 1.juledag sånn litt utpå dagen fikk jeg meg til å ta med kikkerten ut på terrassen fordi min far hadde sett en flokk kråker tidligere på morgenen som virket opphisset, og jeg tenkte det kunne være en hauk i området. Jeg kikket på noen kråker og noen gråmåker som kom flyvende opp groruddalen og sirklet litt rundt bbs bygget. Rett før jeg ville inn igjen i godstolen i stua så jeg en veldig lys måke som kom flyvende. Jeg sjekket den nærmere. Den hadde smalere vinger og fløy litt lettere enn gråmåkene. Kroppen var lys/beige spraglete og håndsvingfjærene helt hvite, nærmest gjennomskinnelige. Den fløy ganske nært der jeg sto på terrassen, og da jeg fikk sett nebbet som var av moderat størrelse og helsvart var jeg sikker på det magefølelsen for lengst hadde konkludert med. 1K GRØNLANDSMÅKE på Stovner!. Det var litt av en overraskelse på denne lokaliteten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010