torsdag 31. desember 2009

Vinterjunko avslutter krysseåret 2009


Vinterjunko på foring ved Drottningborg, Grimstad 30.12.2009

Jeg ser på meg selv som en bekvemmelighetskrysser. Det vil si at jeg drar og reiser gjerne og ser nye fugler som kan krysses på min artsliste, men det må passe både i forhold til jobb, familie, avstand og kostnader. Lista ligger på grensen til hvor langt jeg kjører for et nytt kryss med 1 time og 45 minutters kjøring, men dette er samtidig en plass jeg liker å dra på for generell fugletur. Da meldingen om den sjeldne amerikanske spurvefuglen vinterjunko kom fra Grimstad var dette absolutt en fugle innenfor rekkevidde, med kun 40 minutters kjøring på den nye motorveien fra Kristiansand. Onsdag 30.12 begynte jeg 12 på jobb og hadde derfor god tid til å reise og se denne fuglen, og det lykkes. Hadde en koselig kaffekopp inne i stua til huseier der fugleforinga og fuglen var og fikk tatt brukbare bilder gjennom stuevinduet.

Året 2009 gav 7 nye kryss på min Norgesliste som nå teller 306 spontant forekommende arter. I januar fant jeg en ROSENMÅKE utenfor Flekkerøya. I mars var det HVITHODESPURV i Søgne. Neste nye og etterlengtende art var ALASKESNIPE på Lista i august. 19 oktober de to sjeldne varlserartene STEPPEKRATTVARSLER og HVITHODEVARSLER på Lista. Desember ble avsluttet med SITRONERLE på Lista og VINTERJUNKO i Grimstad.

Årslisten for Norge havnet på 201 arter. Målet mitt var 200 så det var greit. Får prøve på 220 til neste år da.

Noen nye arter fra utlandet ble det også på min verdensliste. NILAND fra Tyskland, STORMSVALE fra Danmark og KANARIGRANSANGER, KANARIIRISK, BLÅFINK og KALOTTMEIS på Tenerife. Verdenslisten teller nå 477 arter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010