lørdag 2. januar 2010

Rovfugl i kulda

2. januar, minus 8, nordøst kuling, snø og is. I dag feiget jeg ut turen ut og satt meg istedet i bilen med varmeapparatet på. Kjørte til østsiden av øya for å sjekke fiskemottaket og eventuelle spennende måker. På brua over til Geiterøya så jeg en diger rovfugl som fløy bedagelig mot øst på ganske nært hold. En ung havørn. Mebøfjorden var for det meste islagt men i råkene var det hele 14 knoppsvaner. En gammel kjenning , den voksne polarmåka satt et stykke ut på isen. På en foring på Skålevik var den en fin finkeflokk med både bokfink og bjørkefink. Var egentlig veldig fornøyd da jeg satte meg i stua i varmen og så ut over kulingen og isen på fjorden fra stuevinduet. Men det sluttet ikke med det. Under "tour det ski" for kvinner dukket en musvåk, mørk morf opp og sto stille i vinden like foran huset. Like etterpå flyr det forbi en voksen havørn mot øst. Den blir borte noen minutter og dukker opp igjen sammen med en hønsehauk. Stuevinduet skulle endog by på en hann sjøorre som fløy over Kjerskilen i den kraftige vinden.

Fra loggen: knoppsvane 14, stokkand 4, kvinand 3, sjøorre 1, havørn 2, musvåk 1, hønsehauk 1, polarmåke 1, bokfink 2, bjørkefink 5, grønnfink 12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010