lørdag 30. januar 2010

Snø !!!


I dag har jeg tråkket i snø. Tenkte jeg skulle prøve meg en tur ut til Bergesneset. Turen utover gikk greit på hovedstien fra Belteviksvingen. Der var det et greit spor i snøen. Jeg ble belønnet med en hann toppand sammen med kvinand ved Ugelen. Så fikk jeg den dumme ideen å gå en annen vei hjem igjen. Ryktet om at noen turgåere hadde sett en hvit ugle i heiene derute for noen vintre siden var kanskje drivkraften. Eller håpet om å se annen hvit fugl i form av rype, jaktfalk eller ismåke? Ikke vet jeg. Men skaren holdt svært dårlig og jeg strevde meg fram i snø i opptil lårhøyde i en time før jeg ble reddet av et hardt skispor tilbake. Eneste fugl var en gråtrost.

Senere på dagen etter en varm dusj og oppvarming foran peisen tok jeg turen med bilen bort til Fiskemottaket på Geiterøya. Der var det en flott hann laksand. Ellers prøver jeg å studere de unge gråmåkene. De variere ganske mye, men det er en fordel å kjenne varientene til den dagen det virkelig dukker opp en sjelden måke. Legger ved noen bilder av disse

Laksand hann


Svartbak ? Kraftig nebb, lyst stort hode og lyse ryggfjær


Gråmåke, uvanlig tegnet med helt lyst bryst og halsring






2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg liker å titte på fuglebildene dine:)
    Du får jammen sett mye forskjellig på turene dine.
    Jeg ser nå stort sett bare det som er utenfor vinduene mine, men sannelig er det flott å se på fugler der også, selv om det ikke blir så mange forskjellige.
    Snøugle har jeg også sett på de traktene du har vært for lete etter den, men det var for ganske mange år siden.

    Jeg har lagt bloggen din på blogglista mi, så kan jeg følge med på alt det du ser. Håper det er greit?

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du leser bloggen min. Og spenn ende at du har sett snøugle. Jeg er med i ornitoligisk forening i Kristiansand og det er fler som har hørt rykte om dette, men vi har ingen konkrete registreringer. Er du mulig å lete fra dato for når dette var ?

    SvarSlett

Besøkere siden 31.01.2010