lørdag 6. mars 2010

Lappfiskand og havørn

Endelig helg. Det var nydelig vær, lite vind og skyfri himmel, men morgenen var kald, nede i minus 7-8 grader. Jeg tok en skitur ut til Belteviga og var der ute kl 09. Etterhvert begynte sola og varme, temperaturen steg og det ble riktig så trivelig. Straks jeg hadde fått opp teleskopet og tatt fram termosen med kaffe begynte jeg å sjekke kvinendene inne i Grunnevågkilen. Der fant jeg en flott Lappfiskand hunn. Dette er andre funn for øya ( i følge artsobervasjoner.no). Ellers var det den vanlige flokken med kvinand og siland. Trekket på sjøen var ganske stille i forhold til sist tur, men det trakk noe ærfugl og toppskarv. På vannet dykket det endel toppskarv og en og annen lomvi og alke. To sjøorre trakk mot vest. Langt ute på havet så jeg en prikk som beveget seg nordover. Etterhvert viste det seg at det var en tjeld. Årets første. Og den landet på en av de ytterste skjærene (Flanderkua). Etter halvannen times skåding skulle jeg pakke sammen utstyret. Da dukket det opp en diger rovfugl som fløy inn fra vest og passerte observasjonepunktet forholdshvis nært. Jeg kastet meg over kameraet og fikk knipset noen bilder. Jeg bruker et kompaktkamera, så jeg har ikke noe monsterlinse, men med 10X zoom fikk jeg i hvertfall dokumentert den; en ung havørn. Havørna landet på toppen av Brattåsen og satt der, men ble ganske fort forstyrret av noen kråker. Den ene satt bak den og nappet den i halen. Etter 10 minutters irritasjon fra kråkene ble den lei og fløy videre mot øst.

Dagens trekk: Belteviga 6.mars kl 09-10:40
  • ærfugl 52 (1994)
  • sjøorre 2 (8)
  • svartand 5 (104)
  • siland 6 (9)
  • storskarv 6 (26)
  • toppskarv 6 (62)
  • tjeld 1
  • havørn 1


Kråka i forgrunnen følger med på Havørna
Ung havørn

Utsikt over Knipen og havet utenfor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010